9.4.11

Bahaya Merokok, Kenapa Rokok Haram?

 Klik untuk besar...

Allah berfirman di dalam Surah al-Baqarah ayat 195- bermaksud: "Jangan kamu mencampak diri kamu kepada kebinasaan".

Antara Fatwa merokok itu HARAM ialah:-
  • Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Hal Ehwan Islam Malaysia kali ke 37 yang bersidang pada 23 Mac 1995 di Kuala Lumpur
  • Fatwa yang termasyur di seluruh dunia iaitu Al-Marhum Mufti Saudi, Syeikh Abdul Aziz bin Baaz
  • Fatwa Al-Azhar terdahulu iaitu Syeikh Abdullah Al-Masyd (Ketua Lembaga Fatwa Azhar), Dr. Ahmad Umar Hashim (Naib Canselor Al-Azhar) dan lain lain. 

       Ardi Rizal Mohammed, 2 tahun dari Musi Banyuasin, Indonesia menghisap rokok sebanyak 40 batang sehari. Kecik2 dah pandai merokok..ish3.

      10 SEBAB MENGAPA ISLAM MENGHARAMKAN ROKOK

      1. Rokok menjejaskan akal (mental)
      2. Rokok membahayakan kesihatan fizikal
      3. Rokok membahayakan keselamatan diri dan orang lain.
      4. Rokok membahayakan keturunan
      5. Rokok mengganggu manusia lain.
      6. Rokok menimbulkan akhlak buruk
      7. Rokok mensia-siakan waktu hidup
      8. Rokok bercanggah dengan maruah Islam
      9. Rokok membazirkan harta (wang)
      10.Rokok mengandungi dadah (nikotin dan arak)

       
       Perokok lebih hina dari lembu? Siapa nak jadi lembu angkat tangan.hehe?

      16 comments:

      1. xtaula macam mana hidup budak yang mrokok dri kecik tu...

        ReplyDelete
      2. nana tak suka bau asap rokok..inikan lak merokok..nasib baik tunang da benti hisap rokok..hehehe

        ReplyDelete
      3. @Miecyber: sama2 benci!

        @puteri: puncanya ibu dia semasa mengandungkan dia merokok

        @NaNaSaHiR: alhamdulillah, bagus2 =)

        ReplyDelete
      4. Bismillah,
        Tapi hairan para pokok2 ni hebat dari tok2 guru dan ustaz2 dia blh keluarkan fatwa merokok ni mahkruh dan harus pulak...pelik2

        ReplyDelete
      5. mina benci rokok..sbb rokok mina sakit...huhuhu

        ReplyDelete
      6. ramai yg tau merokok tu bahaya.. tp semua pakat ketegaq keras kepala..

        ReplyDelete
      7. Assalamualaikum...

        Kuasanya atas diri sendiri untuk menjauhkan diri dari rokok...

        ReplyDelete
      8. mmg patut diharamkan..byk bawa padah.

        ReplyDelete
      9. @mina: yaka sakit sebab rokok? mudah2an mina cepat sembuh.amin

        @SZ: batu yang keras lma2 berlekuk dek air yang menitis =)

        @Abd Razak: betul tu sahabat, semua atas diri kita

        @NZA: mmg padah dan parah sgt dah kak

        @gerard: merokok susah nak main bola.hehe

        ReplyDelete
      10. tah pape..mne kajian mengatakan rokok mengandungi arak....

        ReplyDelete
      11. rokok menjejaskan mental...sila sertakan bukti...belum pernah aku dengar mana2 berita mengatakan ade manusia yg mental terjejas akibat rokok...kalau setakat cakap tp xder bukti semua org pun boleh...serabai

        ReplyDelete
      12. rokok membahayakan kesihatan fizikal so diharamkan la ye...kenape gule2 tidak diharamkan...gule2 pun membahayakan kesihatan fizikal...

        ReplyDelete
      13. bnyk lagi nk komen tp xper..nk tnguu dulu jawapan kepada soalan yg aku bagi awl2 tadi...

        ReplyDelete

      Terima Kasih kerana sudi memberikan pendapat,nasihat dan kritikan, moga dirahmati-NYA

      Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...